Природничо-математична школа

Сайт вчителів природничо-математичного циклу Білицької ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

ГоловнаРеєстраціяВхід
Фепа Ольга Євгенівна

Видавнича діяльність

  

    ,,Я  не  боюсь  померти.  Я  вважаю,  що  прожив  щасливе  життя.  Я  багато  працював  і  багато  зробив.  А  життя  людини  продовжується  в  її  справах,  дітях  і  онуках”.  Ці  слова  прозвучали  з  вуст  О.І.Маркушевича  за  день  до  його  смерті.  Я  впевнена,  що  його  думки  поділяють  всі,  про  кого  піде  мова  в  цій  розробці.  Магницький, Макаричев,  Маркушевич,  Брадіс, Колмогоров,  Віленкін,  Атанасян,  Кисельов..  Ці  люди  були  твердо  переконані,  що  „через  математичні  знання,  одержані  в  школі,  лежить  широка  дорога  до  великих,  майже  неосяжних  областей  праці  і  відкриттів”.  І  саме  тому  вони  стільки  праці  вкладали  у  розвиток  шкільної  математичної  освіти,  створення  шкільних  підручників.  Цими  підручниками  користувались  наші  дідусі,  бабусі,  батьки.  А  що  знали  вони  про  їх  авторів?  Чи  здогадувались  колишні  учні,  що  широка  життєва  дорога  цих  людей  у  науку  починалась  із  вузької  стежини  підпаска?  Чи  думали,  що  майбутні  геніальні  ідеї  титану  математичної  думки  продиктували ще  в  юності,  коли  він  працював  провідником,    вагонні  колеса.  А  в  роки  війни  вчені  стали  солдатами,  щоб  із  зброєю  в  руках  захистити  право  людини  вільно  жити,  творити,  любити.

             Що  стало  гідним   пам’ятником  їхньої  багатогранної  титанічної  праці?  Їхні  книги,  перекладені  і  видані  багатьма  іноземними  мовами.

Тож  шановні  вчителі!  Відшукайте  ці  книги.  Струсіть  з  них  пил  історії.  І  під  час  проведення  тижня  математики  зробіть  виставку.  А  після  цього  проведіть  дидактичну  гру ,,Вони  писали  підручники  для  школярів’’.

Ця  гра  зацікавить  учнів.  Про  це  свідчить  та  кількість  питань,  які,  вони  хочуть  задати  авторам  своїх  підручників.  Видно,  що  ці    питання  давно  назріли.

Частіше  за  інших  на  уроках  математики  згадуються  вчені  Піфагор,  Вієт,  Фалес,  Герон.  У  цікавій  формі  учні  одержать  знання  про  життя  і  діяльність  цих  вчених,  відвідавши  засідання  ,,Клубу  вчених  мужів’’. (26 ст.)

 

        До цього збірника увійшли кросворди по всіх розділах шкільного курсу математики, розгадування яких дасть можливість підтримувати в учнів інтерес до вивчення предмета, посилить активність школярів протягом усього уроку і під час проведення позакласних заходів. Сподіваюся, що використання цього матеріалу активізує учнів, стимулюватиме до самостійної роботи, і вже перший кросворд з теми „Натуральні числа” для кожного п’ятикласника, який попрацює над його розгадуванням, стане відправною точкою для появи і розвитку допитливості, глибокого пізнавального інтересу в пошуку самостійного рішення всіх тридцяти двох кросвордів, що розміщені в даному збірнику.

         Щоб розгадати запропоновані кросворди, треба знати теоретичний матеріал. Я переконана, що без знань немає вмінь і не може бути навичок розв’язування задач.

         І так учень вивчив необхідний мінімум з тієї чи іншої теми. Він бере кросворд з даної теми і перевіряє сам себе.

         Перевіряючи домашнє завдання, вчитель може дати кросворд кожному учневі і швидко перевірити якість підготовки класу до уроку.

         Вивчивши в класі нову тему, учні одержують по ній кросворд, і над його розгадуванням клас працює колективно.

         Таку, наприклад, тему як „Пропорція” можна дати в класі для самостійного опрацювання і запропонувати учням кросворд для самоперевірки.

         Повторюючи той чи інший матеріал, вчитель пропонує провести естафету. В такий спосіб розгадується кросворд з даної теми.

         Клас ділиться на групи, і проводяться групові змагання: яка група швидше справиться із розгадуванням кросворда.

         Такі ж змагання можуть бути індивідуальними.

         Кросворд – як теоретична частина завдання під час тематичного оцінювання.

         Кросворд можна використати під час проведення позакласних заходів. Це і домашнє завдання для класів, які готуються взяти участь у якомусь заході під час проведення тижня математики. Їх можна вважати індивідуальним вхідним квитком для учнів, що прийшли на цей захід.

         В розгадуванні кросворда можна бачити і одне із завдань командам у грі КВК або завдання для їх капітанів під час проведення конкурсу капітанів.

         Розгадуючи кросворди, люди зазирають до енциклопедії. Тож нехай такою енциклопедією стане для учнів і підручник з математики. (40 ст.)

Розробка пропонує три дидактичні гри для учнів 5 – 11 класів, які допоможуть вчителеві урізноманітнити позакласну роботу з математики.

Одні учасники ігор одержать більше балів, інші – більше штрафних очок. Але тут не буде і не може бути переможених. Адже схрестити шпаги своїх математичних знань можуть лише ті, хто має їх. А гра є гра.

На сторінках збірки у цікавій і доступній формі подано штрихи біографії світочів її величності математичної науки – нашого славного земляка М.В.Остроградського і людини непохитної волі, класика світової науки Л.С.Понтрягіна. (44 ст.)

Рубрику „Дидактичні ігри з математики” продовжує розробка, яка пропонує учням 5 – 11 класів дві дидактичні гри: „Ключі від царства кмітливості” та „Математичний футбол”. Граючи в ці ігри, учні будуть розпутувати клубочки і блукати шляхами лабіринтів; з частин складати одні фігури і ділити на частини інші.

         Захопившись грою, прагнучи принести команді перемогу, і не помічатимуть, що вчаться не тільки дивитись, а й бачити, логічно мислити, розвивають просторову уяву. А всі ці уміння такі необхідні для успішного вивчення математики. (44 ст.)

         Наступна розробка – „Найрозумніший математик”. (100 ст.)

У  процесі  підготовки  до  турніру  проводиться  анкетування.  Учні  вказують  кожен  свою  тему,  яку,  на  їх  думку,  вони  знають  найкраще.  Починається  турнір.  Учні  одержують  12  запитань.  На  кожне  запитання  є  4  відповіді.  Треба  вибрати  правильну.  Після  6,  9,  12  запитань  підводяться підсумки.  6  учнів  виходять  у  півфінал.  Якщо  12  запитань  переможців  не  визначають,  даються  додаткові  запитання.  Отже,  у  півфіналі  грає  6  учнів.    Їм  пропонується  задача.  У  тій  послідовності,  в  якій  вони  її  розв’яжуть,  вони  будуть  вибирати  собі  тему.  Пропонується  6  тем.  Кожен  вибирає  собі  одну.  І  по  цій  темі  за  1 хвилину  повинен  дати  якомога  більше  відповідей.  За  підсумками  другого  круга  півфіналу  3  учні  виходять  у  фінал.  Якщо  претендентів  більше  трьох,  ті,  у  кого  однакова  кількість  балів,  одержують  додаткове  завдання.  Отже,  у  фіналі  схрестили  шпаги  своїх  математичних  знань  3  учні.  Для  них  заготовлено  по  6  запитань  з  обраної  ними  спеціальної  теми  і  18  запитань  із  загальних  математичних  знань.  На  слух  учні  намагаються  запам’ятати  номери  своїх  запитань.  Відповідь  на  своє  запитання  -  2  бали,  запитання  суперника  -  3  бали,  загальні  запитання  приносять  1  бал.  Останній  конкурс  визначає  переможця.

Гра неодноразово апробована під час проведення тижнів математики, годин навчально виробничої практики. Завжди знаходяться претенденти, і немало, на звання найрозумнішого математика.

Працюючи над даною методичною розробкою, автори ставили собі за мету показати її читачам , що метод проектів – це ефективна технологія  навчання математики. На сторінках збірочки можна знайти як теоретичні аспекти методу проектів, так і практичне його застосування під час вивчення тем „Теорема Піфагора” та „Функція”. Різноманітність застосованих авторами методів, форм, прийомів роботи під час реалізації проектів підкреслює великі можливості цієї ефективної технології. (128 ст.)

Тематика підібраних задач у збірці „Моя країна – Україна” розрахована на те, щоб школярі зробили висновок: наша українська земля багата на швидкоплинні ріки, повноводні озера, мальовничі гори, неповторної краси печери, заповідники – ці казкові острівки незайманої природи. Та над усім цим багатством уже сьогодні людина повинна   простягти свою турботливу, рятівну руку, щоб сумна пісня пісків Олешківської пустелі не заглушила райського щебету птахів. Господарі своєї країни – люди ощадливі. І це підтверджують задачі.

         Проведення тижня „Математична слава України” сприятиме вихованню гордості за українську національну еліту: „Як же їх багато, наших славних земляків, чиїми іменами названі математичні теорії, критерії, формули, задачі та методи їх розв’язування!”

         Чаруюча романтика південної ночі, веселі язички чумацької ватри допоможуть зробити розв’язування задач на розчини легким і зрозумілим.

         Неповторний колорит гоголівського сорочинського ярмарку подолає будь – які перешкоди при розв’язуванні логічних задач.

Вкраплення на уроках казкових мотивів обов’язково викличе в учнів позитивні емоції, відчуття краси, почуття радості і зацікавленості. (110 ст.)

Карини... Світ фарб і світла. Картин так багато, що не знаєш, на якій з них зупинити свою увагу. Численні картинні галереї готові щодня гостинно відчиняти свої двері для справжніх поціновувачів мистецтва і тих, хто лише вперше переступить поріг, щоб потім повертатись і повертатись у гості до картин.

Звідки ж і чи давно зібрались полотна у стіни художніх музеїв?

Одні з них ще зовсім молоді. Інші живуть уже не одне століття, - це картини великих майстрів минулого. Скільки років висіли вони взаперті, в порожніх залах палаців? А, можливо, працівники музеїв розшукали їх де – небудь серед хламу, на антресолях старої панської садиби? Обережно знявши товстий шар багаторічного пилу, не вірячи у своє везіння, вони впізнали в облупленому, потрісканому від часу полотні шедевр великого художника. Майстрам – реставраторам нерідко доводилось знімати весь шар фарби і наклеювати його на нове полотно. І через тривалий час наполегливої праці так щасливо знайдена картина з’являлась на стінах музею, сяючи свіжістю фарб, ніби щойно створена художником.

Скільки хвилювань, скільки суперечок розгорялось навколо багатьох картин, які ми бачимо сьогодні в музеях. Про них із захопленням писали Гоголь, Гончаров, Салтиков – Щедрін і великий Пушкін. Над кожною з них роками, а інколи і десятками років трудились митці, вкладаючи в роботу всю свою майстерність, всі свої сили, весь свій талант.

Бережуть для нас працівники галерей ці чудові полотна. Кожен з них – скарб, і у кожного своя особлива доля. Тисячі картин чекають на нас в галереях і кожна з них в будь – який час готова вступити в бесіду з нами. Закінчується день. Пітьма окутує місто. Але і в цей пізній час, коли стихає вуличний шум, коли багатьом уже сняться сни, - картини продовжують свою мовчазну розповідь. В мороці й тиші все так же урочисто пливе місяць над широким Дніпром, дзюрчить джерельце в задумливому Корабельному бору. Все так же голосно, заливчасто, самозречено сміються і гогочуть запорожці, строчачи знущальну грамоту грізному турецькому султану. Крізь пил і грім битв, з криком і гиканням скачуть на лихій тачанці бійці – червоноармійці. А поряд, в блакитному просторі все так же легко і плавно ширяють білокрилі лебеді, сумним крилом прощаючись з холодним осіннім морем...

Ніч спускається над сонним містом. А у високих музейних залах, ні на мить не припиняючись, продовжується казкове свято живопису.

Шановні класні керівники! Ваші вихованці часто бувають присутні на цьому казковому дійстві? Що вони знають про те, скільки праці і пошуків коштує художнику створення кожного полотна; чи можуть розповісти історію створення хоча б одного з них; повідати якийсь цікавий епізод із життя відомого художника? Складне завдання? І у вас під руками немає потрібної літератури, щоб допомогти їм? Тоді ця книжка стане вам у пригоді. У ній сконцентровано не тільки багато цікавого і пізнавального матеріалу, а наведено і приклади того, як використати його творчо для проведення різних позакласних заходів. (526 ст.)

Автор книги „Гортаючи сторінки календаря” - вчитель з багаторічним досвідом роботи на посаді класного керівника. Тому дана книга – це маленька енциклопедія класного керівника. На її сторінках читач знайде сценарії вечорів відпочинку, написані Ольгою Євгенівною і апробовані під час проведення даних виховних заходів (сценарій вечора, присвяченого Дню вчителя, був надрукований на сторінках тижневика „Все для вчителя” як одна з кращих розробок, що надійшла до редакції). Присутні з цікавістю спостерігали „Джинобій”, розіграний вихованцями автора під час проведення виховного заходу.

Так же творчо можна використати поміщені в книзі матеріали для написання сценаріїв інших виховних заходів. Вони можуть послужити також джерелом для написання реферату, створення презентації, випуску стіннівки, радіопередачі; допоможуть намалювати плакат.

Родзинку для себе може знайти в книзі вчитель біології, географії.

Особливого шарму надають роботі вдало підібрані малюнки і рядки поезії.

Впевнена, що серед різноманіття матеріалу, поміщеного в книзі, знайдеться цікавинка, яка не залишить байдужим будь – кого з її читачів. Адже в її написання вкладено не тільки велику працю, а й часточку душі.

Робота пронизана ніжною любов’ю  автора до природи, захопленням красою рідної землі. (547 ст)

Категорія: Фепа Ольга Євгенівна | Додав: bilykyone (30.05.2017)
Переглядів: 404 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Четвер, 16.05.2024, 04:46
Меню сайту
Сторінка вчителя
Гординська Алла Тимофіївна [0]
Фізика
Жовтяк Олександра Степанівна [5]
Математика, інформатика
Лубенська Наталія Іванівна [10]
Математика, інформатика
Пісковий Василь Іванович [2]
Інформатика
Савченко Вікторія Іванівна [0]
Біологія, хімія
Фепа Ольга Євгенівна [6]
Математика, інформатика
Шапка Лідія Григорівна [0]
Фізика, астрономія
Допомога вчителю
  • Інтернет-ресурси математикам
  • Інтернет-ресурси фізикам
  • Інтернет-ресурси хімікам
  • Вхід на сайт
    Наше опитування
    Оцініть мій сайт
    Всього відповідей: 9
    Статистика